Nuffnang

Saturday, July 28, 2012

Somebody I Used To Know


Membelek-belek album gambar zaman persekolahan yang masih disimpan, aku dihimbau kenangan lama. Banyak gambar kami berempat bersama. Malahan dulu ramai orang mengatakan kami belangkas. Betapa rapatnya kami suatu ketika dulu, ke mana sahaja kami bersama.

Dulu aku sering membayangkan yang kami akan terus menjadi BFF sehingga ke akhirnya. Aku bayangkan bila tiba majlis perkahwinan salah seorang daripada kami, yang lainnya akan berada sama, bersama-sama berkongsi kemeriahan dan kegembiraan. Tetapi pada majlis perkahwinan aku, tiada yang menemani, membuatkan aku sedikit sayu.

Bukan sekali dua aku bertanya apa silapnya dalam persahabatan kami. Silap di pihak aku kah, atau silap di pihak mereka. Puas aku fikirkan, pernah tak aku melakukan apa yang mereka tuduh aku lakukan. Tetapi aku tidak dapat mengingatinya. Apa saja yang aku lakukan adalah kerana kasih sayang aku terhadap mereka. Aku berulangkali menerangkan kepada salah seorang dari mereka, aku jauh di KL, aku tiada masa untuk mengambil tahu dan menjaja ceritanya kepada rakan-rakan yang lain. Tetapi aku tetap dituduh sebegitu. Membuatkan aku tertanya, dia begitu kerana sifat paranoia nya atau pun mungkin aku pernah tanpa sedar terlanjur perbuatan. Dan meskipun aku meminta maaf di atas kesilapan yang aku sendiri tidak tahu, terlalu murah rupanya nilai persahabatan kami sehinggakan maafku langsung tiada makna. dan di hari itu aku berjanji padanya di atas kemahuannya, aku tidak akan mengambil tahu langsung kisah hidupnya dan keluarganya. Kami bukan lagi kawan, apatah lagi sahabat.

Dan lebih menyakitkan bila mana ada antara mereka yang terus mengambil sikap menjauhkan diri. Tanpa aku ketahui apa yang dimarahkan, apa yang dibencikan. Segala usaha menyambung persahabatan ditolak mentah-mentah. Dia terus berdiam, terus menerus menjauh. Sedih. Apakah kerana kesibukanku membuatkan dia berasa aku meminggirkannya hingga dia begitu berjauh hati? Entahlah. 

Agaknya benarlah, aku sangkakan mereka sahabat, tetapi mereka hanyalah orang yang aku pernah kenali. They are just somebody that I used to know! Rupanya aku hanya mengenali tetapi tidak memahami sifat sebenar mereka. Tetapi kadang-kadang, walaupun aku jauh, aku tidak dapat menolak hakikat yang mereka pernah aku panggil sahabat dan aku masih mengambil berat. Aku cuma mampu berharap biarlah masa penentu segala, dan Allah akan menunjukkan kebenaran. Insya Allah.


2 comments:

  1. Memang lumrah begitu, ada benda yang tak diminta tapi tetap terjadi, manusia datang dan pergi tak kira apa dan bila.

    Sahabat yang dulu menangis ketawa bersama tiba-tiba menjadi asing memang ramai dah alami. Kalau mereka tak sudi, banyak lagi tangan-tangan lain yang mahu menghulur.

    Genggam apa yang ada hari ini supaya tak menyesal di kemudian hari seperti yang berlaku kini. Jaga apa yang ada sekarang, mungkin nanti mereka cemburu melihat dirimu kini dan ingin kembali? Siapa tahu?

    *ilmiah juga ayat saya*

    Jangan sedih-sedih. Nanti raya pohon kemaafan dari mereka, andai terima baguslah, andai tidak senyumkan saja. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panjang betul komen kamu, penih dengan ayat-ayat ilmiah. Penat saya membacanya. hehehe. Terima kasih atas ayat-ayat ilmiah anda.

      Delete