Nuffnang

Thursday, July 26, 2012

Program Penyediaan Makanan

Seorang teman di Facebook bercerita tentang kesungguhan rakannya membantu mereka yang kurang bernasib baik di sekitar kawasannya dengan menyediakan juadah berbuka dan bersahur untuk mereka. Tiba-tiba saya berasa kerdil, dan kekaguman saya terhadap rakan saya dan rakan-rakannya yang mengabdikan diri kepada usaha kebajikan semakin bertambah. Masih jauh lagi saya untuk mencapai tahap mereka.

Syaitan seringkali menghasut apabila kita cuba melakukan kebajikan. Saya sendiri kadang-kadang merasa berat untuk mengeluarkan sedikit wang buat membantu mereka yang susah, kadang-kadang terdetik yang wang saya sudah tidak banyak, kalau saya keluarkan wang untuk membantu mereka, kalau wang saya tidak mencukupi untuk membayar bil-bil saya, siapa yang akan bantu saya? Kadang-kadang juga apabila ada pengemis yang menadah tangan, saya mempersoalkan sama ada pengemis itu benar-benar susah dan akhirnya saya berlalu pergi kerana kononnya tidak ingin terbabit memberi duit pada sindiket. Perasaan pentingkan diri sendiri dan curiga itulah yang kadang-kadang menghalang saya daripada bersedekah, sedangkan Allah tetap melihat sedekah itu sebagai sedekah meskipun pengemis itu dari sindiket, kerana kita tidak mengetahuinya. Bagaimana jika pengemis itu benar-benar fakir miskin, atau sekiranya pengemis itu daripada sindiket, dia diperalatkan dan jika tidak mendapat sebarang hasil daripada mengemis, dia akan diseksa? Tidakkah itu bermakna kita telah memalingkan diri daripada membantu mereka yang dalam kesusahan?

Dalam kehidupan saya, saya bertemu dan melihat ramai orang yang mengatakan diri mereka pemurah. Tapi pemurahkah mereka berbanding insan-insan yang benar-benar menghambakan diri untuk membantu mereka yang susah? Kebanyakan mereka yang mewar-warkan kemurahan hati mereka ini lebih bersifat mengharapkan balasan dan nama. Apabila berbuat kebajikan, panggil press sana sini, hebohkan ke serata negara keikhlasan hati mereka menyumbangkan berjuta-juta untuk membantu masyarakat. Itu bukannya pemurah, tetapi riak.

Kerana itulah saya begitu kagum dengan rakan saya dan rakan-rakannya. Mereka membantu seikhlas mungkin, tidak pernah mengharapkan balasan. Sedangkan saya masih lagi dengan seribu satu alasan. Masya Allah, betapa kerdilnya saya berbanding mereka, apatah lagi di sisi Allah.

Biarlah saya kongsikan di sini apa yang dikongsikan oleh rakan saya di Facebook. Semoga ia boleh memberi inspirasi kepada saya khususnya dan kepada kita semua amnya. Mengambil kata rakan saya yang mengongsikan kisah ini, bila lagi kita untuk kita memulakan sesuatu yang sebegini sendiri?

Di ambil daripada status Elisa Taufik:
I would like to share something my friend is doing in her own town. She supplies one packed lauk, enough for a family of 4-6 to share, for a few days a week. I think it is something that is feasible for anyone who would like to help out during Ramadhan or anytime throughout the year. What she is doing is also scale-able, depending on the amount of funds and resources that you have. Here's how you can do it too:
  1. Find a cook/caterer that is willing to help you. Make sure they ensure their lauk can be pre-packed and keep for at least 8 hours. Calculate cost and from there you would have a rough idea how much funds you need and how many families you can help.
  2. Go to a government school near you, and get their list of students under the Rancangan Makanan Tambahan (RMT).
  3. Choose the students that you want to help and define frequency (by whatever criteria, i.e. maybe depending on the funds/resources you have, or maybe you want to start small - 5 families, once a week)
  4. Work with the school about logistics of distribution. Arrange a drop-off point. They may need to help you in informing the students when/where to pick up the food.
  5. Scale up: invite friends to join you! Once you have more funds, you can increase the number of families, increase the frequency of distribution or increase the number of lauks, Insya-Allah
My friend started with one lauk (kurma/kari/etc) for 15 families once a week, but as she got more of her friends to contribute, she now manages to supply the 15 families with lauk 4 times a week, Masya-Allah, Alhamdulillah! May Allah continue to protect, guide and bless all the generous people out there! Ameen!
Ada sesiapa yang ingin menyertai saya untuk memulakan sesuatu sebegini? Jika tidak berkesempatan untuk bulan Ramadhan, mungkin boleh dibuat selepas Ramadhan. Kita mulakan dengan sesuatu yang kecil seperti menyediakan makan tengah hari atau makan malam. Di antara kita semua, mungkin ada yang mengetahui dan mengenali mereka yang fakir miskin yang boleh dibantu.


No comments:

Post a Comment