Nuffnang

Saturday, July 21, 2012

Resepi Kuih Butir Nangka

Ramadhan pertama. Sedikit sayu kerana tidak disambut bersama suami dan tidak dapat menyediakan juadah berbuka untuknya. Sedih kerana kaki masih lemah untuk melangkah. Entah apa juadah berbuka suami tersayang. Semalam suami menghubungi, mengatakan dia ingin pulang ke kampung halamannya untuk menyambut Ramadhan bersama ibu bapanya. Hanya salam yang saya kirimkan, saya pun sudah agak lama tidak pulang ke rumah mertua, sepatutnya kami ke sana sebaik saja pulang dari Sabah tetapi kecelakaan yang berlaku membantutkan hajat. Nampaknya Aidilfitri nanti lah baru saya berkesempatan untuk pulang ke Johor.

Sempena hari pertama berpuasa ni, jika anda belum memutuskan juadah apa yang hendak dimasak untuk berbuka, mungkin boleh mencuba resepi ini, pencuci mulut tradisional Kelantan kegemaran suami saya.

KUIH BUTIR NANGKA

Bahan-bahan
 2 cawan tepung beras pulut
1/2 cawan tepung beras
Sedikit kapur makan
4-5 helai daun pandan (dikisar dan diambil airnya)
Secubit garam
Air (dididihkan)

Bahan-bahan B
Santan (dr stgh biji kelapa)
Gula/gula melaka (secukup rasa)
Secubit garam
1 sudu teh halba
1 helai daun pandan (disimpul)

Cara-caranya:
  1. Masukkan tepung beras pulut, tepung beras, garam dan kapur makan ke dalam bekas. Tambah air daun pandan sedikit demi sedikit sehingga anda mendapat consistency yang anda ingini dan uli sehingga menjadi doh yg tidak melekat. 
  2. Cubit sedikit adunan dan gentel dlm bentuk lonjong (seperti biji nangka), masukkan ke dalam air yang mendidih. Biji nangka akan timbul apabila masak (harus diangkat dan ditoskan dengan pantas.) Ketepikan.
  3. Masukkan santan, gula, garam, halba dan daun pandan ke dalam periuk dan masak di atas api yang sederhana. Kemudian masukkan biji nangka yang telah dimasak tersebut.Apabila mendidih, tutup api dan biarkan sejuk sebelum dihidangkan. 
        * Jika mahu, boleh juga masukkan hirisan nangka ke dalam kuah.

Kuih butir nangka yang telah siap dimasak


1 comment: