Nuffnang

Monday, July 2, 2012

PTPTN aka PTPEntipu

Surat ni mula-mula aku cadang nak hantar kat PTPTN tapi last-last aku publish kat FB aku je. Sempena isu PTPTN yang ditimbulkan baru-baru ni, aku publishkan balik surat ni kat sini. Saja je nak jentik angin sikit.

Dear PTPTN,

Re: The Definition of Word "Appeal" or "Rayuan"

It come to a great surprise to me to know that your officers do not have a clue as to the meaning of "appeal" or "rayuan". Don't worry, I truly understand. It must be our education system in Malaysia. I think the government should start revising the education system, there must be something wrong with the education system being implemented in Malaysia because the definition of word 'appeal' or 'rayuan' has been missing from its syllabus.

As a responsible Malaysian citizen, I would like to direct you to a language monitoring agency established by our government to assist people who have been a victim of our education system and failed to learn the meaning of Malay or English words properly like your officers, namely Dewan Bahasa dan Pustaka. For your information, they have published numerous dictionaries, which will be a great assistance to your officers in discharging their duties. These dictionaries have been published in numerous other languages, not only English and Malay. You can buy these dictionaries from any bookshop in Malaysia or you can order from Dewan Bahasa dan Pustaka directly. Trust me, they worth every sen you spent.

In the event you do not have enough capital to invest in these dictionaries, fret not because they also have free online dictionaries at their official website; www.dbp.gov.my.You don't have to pay a single sen and furthermore, they also offer free consultancy service in case your officers have problems in defining or interpreting any other words, either in Malay or in English. If you like to download a free dictionary software, you can also do so for free by searching a website, www.download.com. You may find and choose all sorts of dictionaries there.

I hope I have been of assistance to you. Please contact me if you need further clarification or guidance on how to use the free online dictionaries. I may slot some times to come over to your place and conduct a free training session for your officers.

Thank you.


Cerita selanjutnya:

Aku tak sokong pendidikan percuma tapi aku cukup bengang bila staf2 PTPentipu ni ramai yang kurang ajar, masa aku abis belajar dulu n tgh buat chambering, aku dapat penangguhan konon-kononnya selama 2 tahun. Dalam surat yg diorang hantar diorang ckp permohonan aku utk penangguhan telah diluluskan.Takde kat mana-mana pun diorang explain penangguhan dlm definisi diorang tu macam mana. Lepas 2 tahun aku dapat surat tuntut hutang drp diorang, instead of aku kena bayar 200+ sebulan mcm dlm agreement dulu tup2 dah jadi dekat 400. Rupa-rupanya bukannya penangguhan yang diorang bagi tapi diorang potong 2 tahun dr tempoh bayaran yakni menjadikan tempoh bayaran makin pendek dan jumlah bayaran bulanan makin banyak! Since aku baru setahun kerja time tu n gaji tak sampai 2k pon, aku hantar email pd customer service diorang mintak utk bayar 150 sebulan sbb gaji lepas tolak sewa tolak bil semua mmg cun-cun je cukup makan. Aku dpt reply yg sangat kurang ajar dr staf diorang, takde mukadimah takde apa cuma ckp kalau cik tak bayar bulanan mengikut jumlah dalam surat, kami akan mintak cik bayar jumlah keseluruhan sekaligus. Mmg macam cilaka! Aku sakit ati aku hantar surat kat semua ahli lembaga pengarah diorang, attachkan email kurang ajar tu. Aku cakap kalau mcm ni sikap staf PTPentipu yang gila kuasa dan tak boleh bertolak ansur, mmg patut la takde orang nak bayar. Aku pon malas bayar kalau mcm tu. N semestinya lah kan, aku tak dpt reply daripada diorang hatta ucapan maaf dan pernyataan yang permohonan aku akan dipertimbangkan pon.

Lepas bertahun-tahun bila aku berduit sikit, aku mula bayar PTPentipu. Yg lagi cilakanya, bila aku start bayar nama aku kena blacklist pulak sedangkan sebelum tu aku tak bayar satu sen pon aku tak kena blacklist. And lagi aku tak puas hati bila diorang tak dpt trace duit yang aku dh bayar hampir 1k lebih. Dah la bayar setiap bulan pon mcm tak bergerak je baki tunggakan sbb bayaran tu hampir separuh adalah utk interest. Cam siyal!

Nota jari hantu:
Aku mmg bengang dgn PTPentipu tapi aku tak menyokong PTPentipu dimansuhkan sebaliknya aku nak PTPentipu kembali kepada sejarah asal ianya ditubuhkan. Ianya ditubuhkan untuk membantu pelajar yang kurang berkemampuan, jadi jangan ada sistem kroni, jgn bagi kat orang yg layak. Ni tak, yg terlebih layak pun dapat 'bantuan' apa kejadahnya? Macam mana duit nak cukup untuk rolling kalau dah anak-anak menteri yg dapat 'bantuan' tak payah bayar balik pon. Kalau ditolak wang diberikan kepada pelajar-pelajar yang terlebih berkemampuan tu, bukankah akan ada lebihan wang untuk membantu para pelajar yang memerlukan? Dan semestinya apabila dah dinamakan bantuan, biarlah benar-benar membantu dan jgn cekik darah rakyat yang baru nak belajar hidup. Kalau orang tu miskin dan mungkin ada adik beradik yang ramai dan masa belajar pun dia tak berkemampuan, bukankah lebih baik bila dia habis belajar wang gaji dia tu boleh digunakan untuk membantu  adik beradiknya menyambung pelajaran dan ibu bapanya yang dah bertungkus lumus membesarkannya instead of kena bayar interest yang lebih daripada pinjam duit drp lintah darah tu? Hakikatnya, aku pernah mengira berdasarkan penyata yang aku dapat dan aku dapati instead of dikenakan per annum interest, rupa-rupanya aku dikenakan per month interest yang menjadikannya lebih daripada 4% per annum!



No comments:

Post a Comment