Nuffnang

Thursday, July 5, 2012

Wanita dan Haid

Kita sebagai perempuan ni sudah termaktub banyak discharge nya. Tiap2 bulan perempuan mengeluarkan darah haid, apabila bersalin perempuan mengeluarkan darah nifas, apabila berjimak pula perempuan mengeluarkan air mazi. Itu belum lagi campur dengan keputihan la,cairan faraj la dan macam-macam cairan lagi yang dikeluarkan oleh seorang perempuan.

Discharge yang dikeluarkan perempuan ni kotor dan sesetengahnya najis. Jadi kita sebagai perempuan haruslah menjaga kebersihan, jangan jadi pemalas dan pengotor. Umum mengetahui jin kafir dan syaitan sukakan benda-benda kotor dan najis. Jadi kalau datang haid tu jangan lah buang pad atau pakaian yang terkena darah tu merata-rata. Sila basuh dulu lepas tu bungkus sebelum buang. Selain mengelakkan gangguan jin dan syaitan, pad yang penuh darah juga mengeluarkan bau yang sangat busuk ok kalau dibuang begitu saja!

Dulu saya pernah mengikuti perkhemahan di dalam hutan. Kami telah diberitahu bahawa tempat tersebut agak 'keras' kerana di dalam hutan tersebut terdapat satu tanah perkuburan lama yang sentiasa bersih terjaga sedangkan memang tiada manusia yang menjaganya. Kebetulan terdapat beberapa orang, termasuk juga saya yang sedang haid. Berulang kali instructors kami berpesan agar sentiasa menjaga kebersihan diri dan juga kebersihan kawasan tersebut agar tiada perkara yang tidak diigini berlaku.

Tetapi malangnya ada di kalangan peserta perempuan yang tidak berhati-hati dan membuang pad yang masih dipenuhi darah begitu saja. Malam itu tiba-tiba kami dikejutkan dengan bunyi orang menjerit dan menangis, gadis tersebut diserang histeria!

Jadi kaum perempuan sekalian, tolonglah jaga kebersihan. Kalau dah heavy period tu tukar pad dengan kerap dan basuh pad sebersih-bersihnya sebelum dibuang!

No comments:

Post a Comment