Nuffnang

Wednesday, July 18, 2012

Anak Angkat

Dua tiga minggu lepas ada kawan bertanyakan saya sama ada saya inginkan anak angkat kerana ada orang yang ingin menyerahkan anaknya. Katanya saya hanya perlu membayar bil perubatan. Setelah difikirkan masak-masak, saya dan suami menolak kerana kedua-dua ibu bapa bayi tersebut merupakan warganegara Indonesia dan tentu sekali akan menyukarkan proses pendaftaran. Lagipun kaki saya belum sembuh sepenuhnya.

Hakikatnya bagi saya, bukan kerana ibu bapa bayi tersebut warganegara Indonesia. Itu hanyalah penyebab di antara banyak-banyak sebab. Hati saya sebenarnya agak berat untuk mengambil anak angkat kerana saya bimbang. Saya bimbang saya tidak mempunyai masa dan keupayaan yang secukupnya untuk menjaga seorang bayi yang bukan lahir dari rahim saya sendiri. Tanggungjawab itu terlalu besar, bukannya senang menjaga anak yang bukan dari zuriat kita. Seandainya saya tidak bekerja dan dapat memberi sepenuh perhatian kepada bayi tersebut, mungkin kesempatan tersebut saya akan ambil tanpa perlu berfikir panjang. Tetapi saya bekerja dan bayi tersebut tentunya perlu dihantar kepada baby sitter. Jadi bukannya saya yang menjaga tetapi baby sitter. Saya risau andainya itu akan menyebabkan saya tidak mampu melaksanakan amanah yang diberikan kepada saya.

Saya selalu gusar saya tidak bersedia sepenuhnya untuk menjadi ibu segera. Berbeza seandainya saya sendiri yang menghamilkan bayi tersebut, saya dan suami akan mempunyai 9 bulan 10 hari untuk bersedia. Tetapi jika saya dan suami mengambil anak angkat, saya bimbang kami tidak cukup bersedia. Saya bimbang bayi tersebut akan terabai. Biarlah bayi tersebut dijaga oleh orang yang benar-benar mampu menjaganya.

Mungkinkah saya mementingkan diri sendiri? Entahlah, saya cuma takut dan saya belum berani lagi untuk mencabar ketakutan saya yang satu ini.



1 comment: