Nuffnang

Sunday, September 23, 2012

Seminar Fesbuk Power

Hari ni awal-awal pagi lagi dah bangun, bersiap untuk ke Seminar Facebook Power anjuran Richworks Human Capital Development (M) Sdn Bhd, syarikat milik Dr Azizan Osman. Pendaftaran pukul 8.30 pagi katanya. Kawan aku si Ruby yang ajak aku temankan dia, kalau tak nan ado laa aku nak bangun pepagi di hari Ahad yang hening ini.



Since aku ada translation assignment yang belum siap dan perlu dihantar besok, so aku decide nak bawak laptop. Aku dah bajet dah, kalau membosankan aku nak bukak je laptop n buat kerja

Pukul 7.30 pagi, si Ruby masih belum sampai. Since dia yang mengajak aku, so dia la yang kena ambik aku ya dok? Kesian minah tu pepagi lagi dari Putrajaya berkejaran ke Gombak ambik aku dan kemudian ke De Palma Shah Alam.

Pendaftaran si Ruby dah buat siap-siap dan pengesahan dihantar ke hadphone kami. Kami diarahkan untuk menunjukkan pengesahan tersebut sewaktu actual pendaftaran nanti.

Sampai je kat De Palma, aku tengok orang dah ramai. Kitorang dah siap-siap pegang telefon nak tunjukkan mesej pengesahan yang diterima. Ramai jugak yang macam kitorang, masing-masing pegang telefon. Tapi sampai je depan pintu, diorang terus hulurkan borang pendaftaran, takde pun mintak tengok confirmation mesej. Aku dah hangin dah masa tu. Apa kejadahnya ko bagi borang pendaftaran pulak sedangkan aku dah daftar online?!Belum sempat kitorang isi borang, tiba-tiba ada pengumuman cakap tempat duduk dah penuh, so yang baru sampai tu kena duduk bersila atau berdiri. Kononnya diorang budget 900 attendees based on online registration tapi yang datang melebihi daripada tu. Dahla aku dengan bertongkat bagai, nak kena duduk bersila or berdiri untuk lebih 3 jam?! Bukan setakat patah tiga kaki aku nanti, patah 30 jadinya!

Aku dah hangin tahap gaban. Sangat-sangat teruk pengurusan dia. Yg ko bagi orang yang tak register tu masuk buat apa? Lepas tu aku nampak diorang tak verify pun peserta, semua yang lalu depan pintu besar tu diorang bagi borang. Hatta family yg bawak anak kecik yg belum mandi pagi, agaknya bawak anak ke situ nak sarapan ke atau nak mandi kolam ke. Ini memang betul-betul ko nak kaya cepat ni, sampai langsung tak hiraukan kualiti, profesionalisme dan keselesaan peserta. Sepatutnya kalau ko dah buat online pre-registration tu, ko dah ada list nama siap-siap. Apa kejadahnya ko siap mintak orang bagi details such as nama, alamat, no KP, no telefon bagai kalau bukan untuk ko create kan list? Ke ko ambik semua tu untuk senang kau jual data peribadi kitorang kat telemarketers?! 

Sepatutnya, bila participants datang, ko follow la prosedur yang konon kau dah tetapkan tu. Participants kena tunjukkan confirmation message, lepas tu kau countercheck against list nama yang dah pre-registered. Kalau diorang tak boleh provide confirmation message dan nama diorang takde, suruh diorang tunggu jap. Bagi buffer sampai pukul 9 pagi sebab bukan semua orang tahu lokasi hotel De Palma dan those yang duduk jauh macam kitorang ni mungkin akan terperangkap dalam jam dan sesat. Lepas pukul 9 pagi, kalau masih ada tempat barulah ko bagi those yang tak register awal-awal tu masuk. Baru lah nampak sikit ko profesional. Ni kononnya company kau selalu buat seminar dan kau tu life coach, tapi sangat la kelam kelibut ko punya pengurusan. Macam mana orang yang skeptikal macam aku ni nak percaya ngan kau?

Aku suruh Ruby join dan aku akan cari port kat lobi untuk buat kerja. Tapi Ruby kata since aku tak masuk dia pun taknak masuk sebab rasa tak best. So in the end, kami lepak kat sini:





Akhirnya....kenyang perut suka hati.




No comments:

Post a Comment