Nuffnang

Wednesday, September 26, 2012

Bionic Woman

Haven't updated this blog for few days. Not really busy, it just that I keep on falling asleep early. Pukul 8 lebih dah terbongkang. Yesterday was the worst, I fell asleep at 6 pm and only woke up at 6.30 am today! Tak tahu la apa yang penat sangat, nak kata ada isi, lemak tepu je yang banyak.

Dalam entry yang lepas aku ada bercerita tentang aku kena dapatkan second opinion, errr, fourth opinion actually for my leg. Since the chiropractor has recommended KLSMC, so there I went. Alhamdulillah, tak ada too bad news. Just that my bones were not healing as fast as they should. Tak tahu la apa masalahnya sedangkan semua makanan yang orang kata boleh percepatkan process pemulihan tulang aku makan. Tapi pertumbuhan tulang aku masih perlahan. Maybe betul la cakap chiropractor tu, I put pressure too fast on my injured leg. Tapi dah doktor kata dah boleh, aku pun start la berpijak dan berjalan. 

KLSMC recommended me to see Dr Low. So aku pun cerita lah apa masalah aku dan apa yang chiropractor tu cakap. Dr Low buat initial test, tekan-tekan kaki aku semua. Lepas tu dia suruh buat another X-ray. After looking at the x-ray, dia cakap my tibia (tulang keting yg besar) almost healed already though there's still some parts showing the gaps and my fibula (tulang keting yang kecil) was showing sign of healing. So he said problem aku mainly because of muscles. Dia tanya ada buat fisioterapi tak? Aku cakap ada la 2 kali, masa mula-mula operate fisio datang ajar cara guna tongkat. Lepas tu takde, in fact masa aku tanya doktor kat Pakar Perdana tu pon, perlu buat fisio ke, dia kata tak payah, cukup sekadar buat kat rumah. Since you are the doctor, so I trusted you la kan. Takkan aku nak trust lawyer's opinion pulak for health related advice. Pastu dia pun tak ajar exercise tu semua. Nasib baik adik aku belajar fisio, ada la jugak adik aku ajar serba sedikit. Tapi dia pun tak ada masa, apatah lagi bila aku dah balik KL n dia still kat Kelantan, lagi la tak ada orang nak monitor.

Dr Low bising, dia cakap mana cukup dengan fisio kat rumah. I should use the machine for bone regeneration sekali katanya. Pening aku dengan pendapat yang pelbagai ni. Doktor ni kata macam ni, doktor tu kata macam tu. I bet kalau aku dapatkan another opinion, lain pulak pendapatnya. So, let's just stick with this doctor first. 

Lepas tu aku bagitahu Dr Low pasal apa yg chiropractor tu cakap, about the screw at my ankle being too long. He said if I feel pain, then it is a problem. Aku cakap memang painful pun, from time to time I got this sharp stabbing pain around my ankle, as if somebody is slicing my ankle with a knife. Then he told me if you are having that problem and it continues after sometimes, I would advice you to do another surgery after 1 year. What?! 1 year?! Ayyoooo, does it mean I have to endure that pain for a year?! Great!

I asked him about my still broken fibula. He said memang modern medicine diorang tak akan buat apa-apa kat fibula because fibula tu akan bercantum sendiri and from the latest x-ray, there is sign of healing. But the thing is, fibula tu akan bengkok apabila bercantum. However, it will straighten up eventually. So aku tanya eventually tu bila, dia cakap mungkin in 5 to six years! Mak aihhhh!!! Tulang kaki aku akan tersembul untuk 5-6 tahun?! 

He said there's a small probability that the pain may also be caused by the bones but he suspected the main culprit is my muscles.So, he'll put me on physiotherapy treatment twice a week. After 3 weeks he'll see me again to see the progress. Dia bajet akan makan masa 5-6 months lagi untuk aku pulih sepenuhnya. I told him I want to heal faster than that, perhaps by next month! And he was laughing at me! Yeah right doctor, laugh now, I'll prove you wrong later!

Jadi, bermula lah journey aku untuk menjadi full fledged bionic woman with all the machines being connected to me. Macam bahan uji kaji pun ada, dengan semua students physiotherapy dok berkerumun, dan dok berebut-rebut nak test the vibration yang terhasil from the magnetic field of the machine. Layan je lerrr...






No comments:

Post a Comment