Nuffnang

Thursday, August 2, 2012

Hero-hero Malaya





Sepanjang aku patah kaki, rasanya suara aku dah mengalahkan Mariah Carey, setiap hari menjerit dek karenah budak ni.  Dia punya aktif, tak terlarat aku nak menjerit. Nak berkejar angkat dia tak boleh, so menjerit je la kerja aku. Terkejar-kejar mak bapak dengan nenek dia disebabkan si kenit ni. Toleh je belakang sikit, bila toleh balik tahu-tahu dia dah landing atas meja. Entah bila masa dia panjat.

Ada sekali tu, aku tengah syok syok buat kerja, kawan aku datang. Aku dengar kawan aku bising-bising suruh orang ikut naik. Aku ingatkan kawan aku tu bawak kawan dan kawan dia segan nak naik ke rumah, rupa-rupanya si kenit ni yang dia bising suruh naik. Entah bila masa dia turun ke halaman sorang-sorang. Tak siapa sedar. Nasib baik kawan aku datang, kalau tak dia terkedek-kedek pergi ke jalanraya yang sepelaung je depan rumah aku tu pun tak ada orang sedar.

Lepas tu favorite budak ni adalah kacau orang. Dia tahu kaki aku patah, kaki aku la yang dia berkenan. Dua tiga kali dia pegi pukul kaki aku, duduk atas kaki aku dan tendang kaki aku. Bila orang marah atau menjerit, dia akan gelak. Permainannya semua yang pelik-pelik dan ganas-ganas. Dia tak berminat dengan permainan biasa, tak payah la belikan toys yang sesuai umur dia, memang tak dipandang. Dia main pun sekejap je. Apa yang dia paling minat ialah drum set bapak dia, kalau tak dapat ketuk drum sehari memang tak senang duduk.

Sekarang dia dah ada adik, lagi la penat aku menjerit. Ada sekali tu dia hampir-hampir pijak perut adik dia. Nasib baik mak dia sempat tahan.






Yang si adiknya pulak, kerjanya celik mata je menangis mintak susu, celik mata je menangis mintak susu. Lepas tu nak orang riba je manjang. Kecik-kecik dah pandai demand!

Semoga anak-anak buahku ini akan membesar menjadi anak-anak yang soleh dan insan yang kamil. Insya Allah.





No comments:

Post a Comment