Nuffnang

Saturday, October 26, 2013

Jom bercuti!

Lamanya tak menulis kat sini. Busy with my little travel business. Nak bercerita pun dah tak tahu yang mana dulu patut diceritakan sebab banyak sangat yang tak tercerita. Aku nak cerita sikit pasal travel club cum biz yang aku sedang aktif usahakan sekarang.

Semuanya berlaku secara kebetulan. Memang betul, sesungguhnya sesuatu kejadian Allah itu bersebab, everything happened for a reason. One door closes but another door to a better destination will be opened. Kaki aku dah setahun lebih masih belum betul-betul sembuh lagi, masih lagi terasa sakit terutama sekali bila turun naik tunggu atau berjalan jauh. Berlari jauh sekali la kan, so terpaksa la aku lupakan aktiviti paragliding buat sementara waktu. Niat di hati nak terbang kembali tak kesampaian, jangankan terbang solo, nak tandem pun tak de orang berani bawak aku lagi sebab nanti susah nak take off memandangkan kaki aku masih belum boleh menerima tekanan.

Anyway, walaupun cenggini, aku masih lagi nak mengekor En Hubby pegi paragliding trip ke Bukittinggi last May. Aku pantang kalau bab berjalan, apatah lagi kalau over the sea, boleh ajer walaupun kaki sakit. En Hubby terbang aku ambik gambar. En Hubby terbang aku pegi sightseeing. En Hubby terbang aku pegi shopping. So it works for everybody. Tetapi memandangkan ahli rombongan semua jejantans kekar gitu, dan trip ni adalah trip bajet, so kami pilih hotel yang paling murah. Kami stay kat Hotel Ambun Suri di bandar Bukittinggi. Hotel Ambun Suri ni fav among Malaysians, sebab ia murah dan kedudukannya sangat strategik. Hotel ni kira oklah, ala-ala hotel yg diberi nama Hotel Pak Kong di Malaysia. Tak tahu la hotel ni ada jual 'ayam' ke tak, tapi tak de kot. Satu kekurangan hotel ni ialah, dia takde lif! Nasib baik kami dapat bilik di tingkat satu, tapi seksa jugaklah nak mengangkut segala barang naik. So we decided to leave the gliders downstairs, tu pon tinggal bawah tangga je sebab hotel tak menyediakan stor untuk simpan barang.

Walaupun hanya di tingkat 1 dan luggage En Hubby yang bawak naik, macam ketam jugak lah aku jalan naik tangga tu. Sampaikan kalau dah naik macam taknak turun dah, sebab tak tahan kaki sakit. Tapi sebab nak berjalan punya pasal kan, En Hubby tanya aku cakap aku ok je, steady and cun je manjang. Hehehehe. Tapi dalam hati, aku dah tanam azam, next trip nak cari hotel yang ok sikit, paling penting ada lif kalau bilik kitorang kat tingkat atas. Tapi aku ni memang cheapskate sikit, nak yang best tapi murah. So how is the best way to get really discounted hotels? Yang lagi murah daripada Agoda or Booking.com or Groupon? So aku dah set, balik Malaysia aku nak cari travel club.

Balik je dari Bukittinggi aku tanya member aku pasal travel club yang dia join. So dia pun ceritalah kat aku, it is a timesharing concept, dia bayar altogether more than RM15k, tapi bayar ansuran. Bila dgr RM15k je, aku terus turn off. Kalau aku ada RM15k, baik aku pegi buat IVF je daripada bayar travel club.

Seminggu dua lepas tu, kawan aku yang aku kenal masa main paintball dulu contact aku kat FB. Dia suruh aku tengok satu video and ajak jumpa kalau aku interested nak tahu lagi lanjut. Since aku pun dah lama tak jumpa dia, so we set a date. Kami berjumpa and dia bawak another friend. Dia mintak kebenaran untuk kawan dia ni explain kat aku pasal benda ni. Aku cakap aku ok je tapi kalau nak cerita pasal MLM aku tak interested nak dengar. Although aku ada kawan-kawan yang succesful melalui MLM, tapi aku dah cuba several MLM and I found it not for me. Tak larat lah nak beli stok untuk mantain PV. Stok minuman kesihatan yang aku beli semata-mata nak mantain PV pernah sampai expired, sebab aku dah hilang regular customer since aku dah pindah tempat kerja dan tak sempat nak menghantar ke ofis lama. Tapi member kawan aku ni jenis yang tak kisah, dia cakap benda ni walaupun it is a form of network marketing, but it is not a typical MLM yang kena mantain PV bagai. Dia mintak aku bagi peluang untuk dia explain.

Belum sampai 5 minit dia explain pasal super discounts yang members can enjoy, aku actually dah made up my mind to join, since that was exactly what I was looking for. Tapi aku tak cakap apa-apa kat dia lagi. Lepas tu dia explain pulak pasal price pledge, price promise, rate shrinker dan 5% commission yang aku boleh enjoy sebagai member. Lagi lah aku interested. Booking hotel, kereta atau aktiviti through website kita dapat komisen, booking untuk orang through website pun kita dapat komisen. On top of that, aku pun memang dah rancang dengan En Hubby untuk mulakan our little venture offering customized tandemparagliding trip+sightseeing. So this seems to be perfect opportunity for me.

Alhamdulillah, I am really enjoying my life now. Less stress and bila-bila aku stress je, can do for holiday. Kadang-kadang tu sampai tak tahu nak pegi mana, semuanya murah. Mana tak murahnya kalau flight tix pegi balik+hotel utk 7 hari kat Paris tak sampai RM3.5k. Mahunya gila pikir nak pegi mana. Yang bestnya, we are among the pioneers. We joined before they launched officially in Malaysia. The official launching was last Sunday. So if anybody want to enjoy the discounts and at the same time earn money, this is the time kerana kita akan menjadi perintis. Ya lah, barang semua dah naik dah kan, inilah masanya untuk buat duit lebih.
 





No comments:

Post a Comment